De FABIA R5, de nieuwste rallywagen van ŠKODA MOTORSPORT, kende de voorbije drie seizoenen een ongezien succes. En dat ongeacht de ondergrond en de omstandigheden. Met het ŠKODA-fabrieksteam of een van de vele klantenteams achter het stuur om de wagen tot het uiterste te drijven, slaagde de FABIA R5  erin de hele wereld te veroveren.

En ook in 2019 wil de FABIA R5 alle records doen sneuvelen.

MEER DAN 245 AUTO'S

TECHNISCHE INFORMATIE

ŠKODA FABIA R5
ŠKODA FABIA R5
ŠKODA FABIA R5
Auto
Basisauto ŠKODA FABIA III
Lengte 3,994 mm
Max. breedte 1,820 mm
Min. gewicht 1,230 kg
Carrosserie Aangepast aan 4x4 aandrijving
Veiligheid rolpallet
ŠKODA FABIA III

MOTOR

ŠKODA FABIA R5 - Motor
ŠKODA FABIA R5 - Motor
ŠKODA FABIA R5 - Motor
Motor
Turbo 4-cilinders 1,620 cm3
Rechtstreekse inspuiting
Max. kracht 275 Pk
Max. koppel 420 Nm

Motorontwikkeling

De ontwikkeling van de krachtbron van de ŠKODA FABIA R5 evolueerde sinds het ŠKODA Motorsport-team besloot om deel te nemen aan de R5-categorie. Volgens de regels van toen mocht er enkel een in serie geproduceerde 1,6 liter turbomotor gebruikt worden. Een motor die tot op heden nog steeds niet tot het motorgamma van de Volkswagen-groep behoort.

We probeerden eerst en vooral om de regels te veranderen. Maar gelukkig mocht het motorvermogen onder de nieuwe regels wel aangepast worden. De motorexperts van ŠKODA Motorsport begonnen vervolgens de voor- en nadelen van de verschillende VW-motoren te vergelijken om te zien welke het best bruikbaar was in de R5-categorie. Uiteindelijk viel hun keuze op de 1,8 liter 123 kW EA 888-motor, die geproduceerd werd in Shanghai (China).

Daarna kon het werk aan de basis thermodynamische kwantiteiten van start gaan (slag, boring, grootte en vorm van de in- en uitlaatkanalen, timing, ...). De eerste prototypes werden gebouwd en er werden een aantal optimalisaties doorgevoerd om topprestaties, een maximale betrouwbaarheid en een optimale prijs te garanderen zodat zowel de constructeurs- als de klantenrallyteams de motor konden inzetten in rally’s. De motorhomologatie gebeurde op 1 april 2015, samen met de homologatie van de volledige wagen.

ŠKODA FABIA R5 - Motor

Van een in serie geproduceerde motor tot een racemotor

De in serie geproduceerde motor waarvan de racemotor van de ŠKODA FABIA R5 is afgeleid, werd oorspronkelijk geïntroduceerd in de Volkswagen Lamando- en ŠKODA Superb-modellen voor de Chinese markt.

De motor van de rallywagen onderscheidt zich op de volgende manieren:

  • Dankzij de reductie van 1,8 l naar 1,6 l werd een volledig nieuw krukmechanisme mogelijk, dat speciaal ontwikkeld werd voor rallyomstandigheden.
  • De kleppendistributie en het cilindervervangingssysteem werden volledig herwerkt om ideale omstandigheden te garanderen voor de vervanging en cilindervulling.
  • Ook het brandstofsysteem (hogedrukpomp en brandstofverstuivers) werd aangepast.
  • De racemotor is uitgerust met een aangepaste turbo van de Audi S3 om de nodige luchttoevoer te verzekeren.
  • Dankzij de nieuwe motorpositie in de wagen konden het oliesysteem en het motorverluchtingssysteem volledig herwerkt en geoptimaliseerd worden.

Dergelijke rallymotoren moeten betrouwbaar gecontroleerd kunnen worden. Daarom werd er ook een speciaal motorcontrolesysteem ontwikkeld om - naast de prestatieparameters - de nodige betrouwbaarheid te garanderen in geval van panne van bepaalde elektrische onderdelen.

Er zijn altijd beperkingen en regels

De motor moet uiteraard voldoen aan alle FIA-reglementen voor de R5-categorie evenals aan de speciale regels die worden opgelegd door nationale organisaties in de landen waar de ŠKODA FABIA R5 racet. Het vermogen van de motor wordt begrensd door de FIA-regels. Dat betekent dat er een voorgeschreven maximale werkingsdruk in zuigdruk is van 1,5 bar of een diameterbeperking van 32 mm. Voor heel wat onderdelen die in de motor gebruikt worden, is er een prijslimiet of geldt de regel dat de onderdelen uit een in serie geproduceerde wagen moeten komen.

Garantie-inspectie, zelfs voor rallywagens!
Na elke 2.000 km die de wagen geracet heeft, moet de motor worden herzien.

ELKE 3000 KM INSPECTIE

AANDRIJVING

ŠKODA FABIA R5 - Aandrijving
Aandrijving
4x4
Versnellingsbak met 5 versnellingen
Manual sequential shifting
Mechanisch tandwielstelsel (voor- en achteraan)

Vierwielaandrijving

De ŠKODA FABIA R5 heeft vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving werd ontworpen met 2 asdifferentiëlen. De voorste zit op dezelfde plaats als de versnellingsbak. De achterste transmissie is met de versnellingsbak verbonden via een cardanas. De wagen heeft geen differentieel tussen de assen. Voor de juiste werking van de handrem is er echter een ontkoppeling nodig, die de voor- en achterassen ontkoppelt wanneer de handrem wordt aangetrokken. De differentiëlen zijn mechanisch en zelfblokkerend, zonder elektronica.

Een vijfversnellingsbak en tot 200 km/u

De ŠKODA FABIA R5 is uitgerust met een sequentiële, manuele vijfversnellingsbak. De maximumsnelheid hangt af van het schakelen, met een algemene topsnelheid van ongeveer 200 km/u. Een rallypiloot kan schakelen in tienden van een milliseconde.

CHASSIS

Beide assen beschikken over een McPherson-ophanging die ontworpen werd voor extreme omstandigheden die niet in het gewone verkeer voorkomen. Bij sprongen loopt de kracht op elk wiel op tot een veelvoud van het gewicht van de wagen.

ŠKODA FABIA R5 - Chassis en ophanging
Ophanging
Voor- en achteraan McPherson
Schijfremmen voor asfalt Ø 355 mm / breedte 32 mm
Schijfremmen voor gravel Ø 300 mm / breedte 32 mm
ŠKODA FABIA R5 - Velgen en schrijfremmen

Hoewel het in een rally belangrijk is om de snelste te zijn, moet er soms ook afgeremd kunnen worden. Zelfs de remeigenschappen werden speciaal aangepast, waardoor de remschijven verschillende diameters hebben voor verschillende ondergronden.

Asfalt: vooraan 355 mm + achteraan 300 mm, Grind: voor- en achteraan 300 mm.

Het verschil zit in het vermogen van de band om op een bepaalde ondergrond krachten over te brengen tussen de wagen en het wegoppervlak. Aangezien dit vermogen groter is op asfalt, kunnen er grotere remschijven gebruikt worden voor asfaltwegen. Volgens de regels is ook het gebruik van grotere asfaltvelgen toegestaan met de voorgeschreven 18” schijf, terwijl een 15” schijf voorgeschreven is voor grind.

Een verschillende ondergrond betekent niet alleen andere remschijven. Gezien de grotere ruwheid van grind is de bodemvrijheid van de wagen op deze ondergrond tientallen millimeters hoger.

Er zijn ook andere onderdelen die enkel gebruikt worden voor een bepaald soort ondergrond (bv. velgen, schokdempers, veren, remmen) en afgestemd zijn op de specificiteiten van de ondergrond (bv. veerstijfheid, schokdempereigenschappen, stabilisatorstijfheid, ...).

EEN RASECHTE RALLYWAGEN ZONDER ELEKTRONISCHE BIJSTAND

De ŠKODA FABIA R5 doet tijdens het rijden geen beroep op hulpelektronica. Van alle mogelijke sensoren beschikt de wagen enkel over de sensoren die vereist zijn voor de motorcontrole en sensoren voor de remdruk, de stuurhoek en het brandstofniveau. Maar deze hebben niets te maken met de motorcontrole en zijn louter bedoeld om te informeren. Zoals de naam van de motorsensoren doet vermoeden, wordt hun signaal door de motorcontrole-eenheid gebruikt om de motor onder controle te houden tijdens zijn werking in alle rijmodi en onder verschillende atmosferische omstandigheden.

OP WELKE BRANDSTOF RIJDT DE ŠKODA FABIA R5?

De ŠKODA FABIA R5 rijdt op speciale racebrandstof die speciaal voor rallywagens werd ontwikkeld volgens de FIA-voorschriften. Voor sommige rally’s zijn expliciet voorgeschreven brandstoffen nodig, voor andere niet. Om die reden lijsten wij bijna twintig verschillende brandstoffen op, zodat onze klanten de meest aangewezen brandstof voor hun race kunnen kiezen.

ŠKODA FABIA R5 - Injectie
Brandstof systeem
Speciale brandstoftank Volume 82.5 l
Consumptie 0.6 l / km op de "Special Stage"

Om de brandstof op te slaan, beschikt de wagen over een speciale brandstoftank die overeenstemt met de FIA-richtlijnen. Die tank is gemaakt van Kevlar-materiaal en lekbestendig rubber. De tank is gevuld met een speciaal schuim om te voorkomen dat er benzine verloren gaat. Onderaan wordt de tank beschermd door een beschermlaag in Kevlar glasvezel en een absorberende laag. Die beschermlaag is minstens 10 mm dik in overeenstemming met de FIA-voorschriften.

De tank van de FABIA R5 wordt gevuld aan de hand van enkele snelkoppelingen die zich rechtstreeks bovenop de tank bevinden.

VELGEN EN BANDEN

ŠKODA maakt gebruik van twee soorten wielschijven voor de FABIA R5: een van aluminiumlegering en een van magnesiumlegering. De banden komen van het Franse bedrijf Michelin.

ŠKODA FABIA R5 - Band voor asfalt
ŠKODA FABIA R5 - Band voor gravel
ŠKODA FABIA R5 - Spijkerbanden
Velgen en banden
Asfalt 8‘x18‘ – min. gewicht 8.9 kg
Gravel 7‘x15‘ – min. gewicht 8.6 kg
Banden Michelin

Voor WRC-events op asfalt mogen de deelnemers nu drie bandenmengsels gebruiken, met elk een andere hardheid en geschiktheid voor verschillende soorten asfalt of atmosferische omstandigheden (inclusief regen).

Voor WRC-events op grind mogen de deelnemers slechts twee mengsels gebruiken (zacht en hard). Banden kunnen het erg zwaar te verduren krijgen door extreme en hachelijke rallyomstandigheden. Toch wordt het aantal banden dat teams mogen gebruiken, beperkt. Dat aantal wordt bepaald door de organisator van de rally naargelang de duur van het event. Gewoonlijk gaat het om ongeveer 28 paar voor de hele rally.

SUCCES

De FABIA R5 was de opvolger van de FABIA S2000, die bijna 50 nationale en internationale titels in de wacht sleepte. De FABIA R5 zette het succesverhaal van de FABIA S2000 verder.

Al tijdens zijn debuut in 2015 wist de FABIA R5 overwinningen op zijn naam te schrijven. Zo won de ervaren Raimund Baumschlager het Rallykampioenschap van Oostenrijk, net als Norbert Herczig in Hongarije en Freddy Loix in België. Ook Gustavo Saba domineerde het kampioenschap in Paraguay, terwijl Jan Kopecký de FABIA R5 naar de overwinning leidde in ŠKODA’s thuiswedstrijd, het Rallykampioenschap van Tsjechië.

Esapekka Lappi / Janne Ferm, ŠKODA Motorsport, ŠKODA FABIA R5. Kennards Hire Rally Australia 2016

Het jaar nadien bleek nog indrukwekkender, met ŠKODA’s fabrieksrijder Esapekka Lappi die zegevierde achter het stuur van een FABIA R5 in de WRC2 -categorie van het FIA World Rally Championship (WRC). Er werden ook titels binnengehaald in drie prestigieuze regionale rallykampioenschappen: Gaurav Gill in het FIA Asia-Pacific Rally Championship (APRC), Gustavo Saba in het FIA CODASUR Rally Championship in Zuid-Amerika en Nasser Al-Attiyah in het FIA Middle-East Rally Championship (MERC).

Ondertussen wisten ook Norbert Herczig, Freddy Loix, Gustavo Saba en Jan Kopecký een vervolg te geven aan hun titelsucces van het vorige seizoen in Hongarije, België, Paraguay en Tsjechië. En er zouden nog zes andere nationale rallykampioenschaptitels voor FABIA R5-coureurs volgen: Esben Hegelund in Denemarken, Sylvain Michel in Frankrijk, Fabian Kreim in Duitsland, Kalle Rovanperä in Letland, Pavel Valoušek in Slowakije en Desi Henry in het Irish Forest Rally Championship.

Pontus Tidemand / Jonas Andersson, ŠKODA FABIA R5, ŠKODA Motorsport. Rallye Deutschland 2017

In seizoen 2017 bleef de FABIA R5 wereldwijd titels binnenrijven voor het  ŠKODA Motorsport-team, dit keer met de getalenteerde coureur Pontus Tidemand achter het stuur. Zowel Gaurav Gill als Gustavo Saba wisten hun regionale titels in Azië Pacific en Zuid-Amerika te verlengen, terwijl Manvir Baryan de eerste ŠKODA-overwinning binnenhaalde in het FIA African Rally Championship. Marijan Griebel werd dan weer tot winnaar gekroond van de openingseditie van het FIA ERC Junior Under 28 Championship.
Er kwamen ook nog meer zeges in de nationale kampioenschappen met drie titels op rij voor Jan Kopecký in Tsjechië, Gustavo Saba in Paraguay, Norbert Herczig in Hongarije en een tweede overwinning op rij voor Fabian Kreim in Duitsland.

Verschillende FABIA R5-coureurs sleepten ook de eerste titels van hun carrière in de wacht, waaronder Vincent Verschueren in België, Teemu Asunmaa in Finland, Filip Nivette in Polen, Burak Çukurova in Turkije, Hermen Kobus in Nederland en Simos Galatariotis in Cyprus. Socratis Tsolakidis won bovendien de nationale titel in Griekenland. Iets wat Roger Feghali hem nadeed in Libanon. Ook Krisztián Hideg zat achter het stuur van een FABIA R5 voor de cruciale laatste rally van zijn succesvolle campagne in het Rallykampioenschap van Kroatië.

Nog meer overwinningen voor FABIA R5-coureurs in 2017 staan op naam van Yağiz Avci, die de FIA European Rally Trophy Final won van de Rallye Casinos do Algarve in Portugal, Mathieu Arzeno, die zegevierde in de finale van de French Cup in Marseille en Luca Rossetti, die de sterkste was in de International Rally Cup in Italië.

Le présent site Web utilise des cookies

Vous trouverez plus d'informations sur le traitement de vos données à caractère personnel par le biais des cookies et sur vos droits à cet égard dans la section Informations sur le traitement des données à caractère personnel par le biais de cookies et d'autres technologies Web. Ci-dessous, vous pouvez également donner votre consentement au traitement de vos données à caractère personnel pour les finalités indiquées.